Wednesday, May 4, 2016

AKTIVITI TERKINI KAMI


Selepas berjaya launch Somerset pada awal Mac lalu, kini kami hampir selesai dengan setup homestay ke 20 di Batu Pahat. Insyaallah akan launch awal bulan 5 ini.

Projek terkini akan bermula di Bandar Pontian yang merupakan rumah sebuah 3 bilik yang akan disiapkan dalam bulan 5 dan dijangkakan beroperasi menjelang cuti pertengahan tahun.


Cabaran

Ini sesuatu yang saya sentiasa cari. Mencabar kebiasaan dan rutin harian. Projek homestay ke 20 juga ada cabaran. Dengan budget yang amat terhad, bagaimana nak pastikan semua perkara penting mencukupi. Kena bahagikan masa dan terpaksa juga ambil cuti untuk siapkan apa yang dirancang. Cabaran pasti mendewasakan kita untuk melalui cabaran yang mendatang.


Rumah yang baru sentiasa memberikan pelbagai cabaran dan juga opportunity. Kerana rumah kosong, boleh letak apa yang nak letak. Namun kena letakkan limitation juga sebab banyak factor lain kena ambil kisah, contohnya kekangan kewangan, masa, tenaga dan lain2 perkara.

Senario ekonomi sekarang juga agak mencabar. Kena pandai untuk cari ilmu bagaimana nak pikat pelanggan yang berpotensi. Banyak kes yang saya dengar yang mula2 buat bisnes homestay ok, tapi selepas beberapa tahun bisnes ada masalah. Kena kenal pastikan betul2 apa masalahnya, sama ada homestay, cara marketing, atau ada feedback2 yang perlu diambil kisah. Kena kaji supaya masalah yang di hadapi dapat diatasi segera untuk memastikan bisnes berjalan lancar. Kena fikirkan evolusi supaya sentiasa selari dengan perkembangan semasa. Rekabentuk rumah, susun atur, jenis perabut, dan dekorasi adalah beberapa perkara yang perlu difikirkan.

Kepuasan

Bila dah kerja bersungguh2, pasti menjadi kepuasan bila dan dapat tuai hasilnya. Salah satu darinya ialah bila pelanggan senyum dan beri feedback yang positif. Namun, jika sebaliknya, jadikan ia sebagai pengalaman serta bersedia untuk memperbaiki mutu perkhidmatan serta kualiti rumah (dekorasi, susun atur dll).

Jumpa lagi di ruangan akan datang.

Andi Fauzi
Homestay Tawakkal
Fb.com/homestaytawakkal



No comments:

Post a Comment